I.M. Andy González (1951-2020)

De latinliefhebber moet vanavond kiezen tussen twee concerten die symbool staan voor de muziekgeschiedenis. Latin bass-legende Andy González maakt die keuze niet eenvoudiger.

Luisteren naar de Puertoricaanse bassist Andy González staat gelijk aan je laven aan een bron van kennis. Gonzalez speelt als lid van vrijwel alle orkesten van faam al decennia een belangrijke rol in de New Yorkse latinscene. Met de eigenzinnige band Libre ontwierp Gonzalez een standaard voor even avontuurlijke als rauwe salsa.

Andy González: ”Libre was een progressieve salsaformatie: niet schools de arrangementen spelen, maar improviseren. Dat was onze modus operandi – daarom heette die band Libre.”

”Wij probeerden verre van het beroemde Fania Records te blijven, want dat had maar weinig te maken met het artistieke programma waar wij voor stonden. Natuurlijk heb ik wel sessies gedaan voor sterren uit de Faniastal, zoals congaspeler Ray Barretto en trombonist Willie Colón. Maar de musici waren bij Fania meestal van ondergeschikt belang. Het concept van Fania was regelrecht van Motown Records gejat: met een vaste band steeds nieuwe sterzangers lanceren.”

”De jonge generatie van salsamuzikanten werkt vaak te veel vanuit techniek: alle kennis wordt meteen ingezet. Maar het feit dat je iets kan als musicus wil niet zeggen dat je dat ook altijd moet laten zien. Het gaat om het vertellen van een eenvoudig verhaal. Ik heb vijfendertig jaar met de ultieme verhalenverteller gewerkt: Manny Oquendo. Oquendo is degene die als percussionist van La Perfecta de bandleider (Eddie Palmieri, jt) naar jazz liet luisteren, iets wat Palmieri direct zal erkennen als je het hem vraagt. Oquendo is geen geschoolde conservatoriumcat, maar hij had vroeger soul en power.”

”El Gran Combo is een persoonlijke favoriet, met een stevig fundament van goeie vocalisten, goeie arrangementen en een goeie ritmesectie. Wat zij hebben bereikt, vertel ik mijn studenten als belangrijkste les: zorg ervoor dat je stem als muzikant herkend wordt, dat gaat ver voorbij techniek. Je muzikale stem moet herkenbaar zijn, op ieder instrument. Als dat lukt, dan ben je er.”

”De hype rondom de Buena Vista Social Club? We waren niet echt onder de indruk. We hebben altijd kenners gehad van Cubaanse schatten op vinyl. Eliades Ochoa mag ik graag. In zijn groep heeft hij musici van Septeto Turquino, originele sonspecialisten. Ochoa komt uit Santiago de Cuba, het hart van de soncultuur, in tegenstelling tot al die toeristische ensembles uit Havana.” (JAÏR TCHONG )

Cubop City Big Band + Andy González: Bimhuis, 28 november, 20.30 uur.
El Gran Combo: The Sand (Mekongweg 5), 28 november, 21.00 uur.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s