An bè kelen – We Are One

an be kelen

(© Pan Records 1994)

Afgelopen zaterdag mocht ik in Utrecht een lezing geven voor de Nederlandse Vereniging van Afrika Studies. Onderwerp: Afrikaanse muziek zoals ik die als cultuurjournalist onder de aandacht probeer te brengen. Aldaar liep ik antropoloog en historicus Jan Jansen weer tegen het lijf. Twintig jaar geleden leerde ik hem kennen tijdens mijn studie. Met een aantal medestudenten hadden we bij hoogleraar Leen Dorsman aangekaart dat we wel wat meer te weten zouden willen komen over niet-westerse historiografische tradities.

Die oproep resulteerde destijds in een symposium waarbij Jansen aan het eind van de dag de show stal met een prachtige lezing over hoe hij als antropoloog-historicus in Kela, Mali het klassieke Soundjata epos had onderzocht en opgenomen met zijn Sony professional walkman WM -D6. Die cd, uitgebracht door het Leidse label Pan Records is inmiddels internationaal een gezaghebbende opname – er volgden nog twee even mooie albums (Bonya – Respect, Griot Music from Mali #2, Pan Records 1997 en Siramori Diabaté – Griot Music from Mali #3, Pan Records 2002).

Juist met hun intieme, veldopname karakter beschikken deze cd’s over een directheid en intensiteit die ik bij hevig geproduceerde Malinese albums vaak mis. Ik realiseer me ineens dat mijn voorliefde voor Malinese muziek toen moet zijn ontstaan, bij die lezing van Jansen twintig jaar geleden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s