week 17

OF500_dWK

ORLANDO FURIOSO 500

Deze week begon met NT Gent die Houellebecqs Onderworpen ‘deed’, in de Amsterdamse schouwburg. Wederom viel een bewerking van Houellebecq me tegen: waar het boek een genadeloze politieke analyse geeft, gevat in een behoorlijk ongemakkelijk toekomstscenario, werd dat veellagige werk op toneel teruggebracht tot de bekering van een academicus tot de islam. Met wat toegevoegde kluchtigheid.

Hoewel er soms goed werd gespeeld vond ik het te mager vergeleken met de inspiratiebron, en bovendien: tezeer getrouw aan de tekst. Wat bij Houllebecq misschien juist wel helemaal niet gedaan moet worden. De mooiste scene was woordeloos en beeldend. Mijn belangrijkste bezwaar: er zat helemaal geen flow in de voorstelling, waardoor er ook geen samenballing van energie of zoiets als een invoelbaar drama in de zaal kon ontstaan. Een lange, matte avond was het gevolg.

Vrijdagavond was al een stuk levendiger, diep in noord. In het Concertgemaal zag ik een try out van Orlando Furioso 500, door het off beat gezelschap Barockpuppies. Een zeer losse bewerking van enkele verhalen uit het monumentale, zestiende eeuwse ridderepos Orlando Furioso, tot leven gestampt door de Siciliaanse verteller Alberto Nicolino, geflankeerd door acteur Henk Zwart, Saskia Meijs op altviool, Marko Bonarius op contrabas, Harry de Wit op diverse, geluiden voortbrengende instrumenten, Guusje Ingen Housz, samples en Martijn Grootendorst, visuals.

De kleine, hilarische ridderbeweging waarmee Nicolino de held van het verhaal steeds tot leven bracht deed me denken aan de vroege Hans Teeuwen, toen die nog samen met Roland Smeenk op het podium stond. Merkwaardig ook, hoeveel te volgen was van Nicolino’s opgewonden Italiaans, precies genoeg om de vertelling te kunnen volgen. Het beleg van Parijs dat mislukt omdat de held van het verhaal wordt gekweld door liefdespijnen, en hoe deze held zijn verstand uiteindelijk weer terug krijgt (hervonden op de maan en door zijn neus ingeblazen) – wanneer je jezelf overgeeft aan dit Renaissance surrealisme, dan opent zich een bijzonder fijne voorstelling.

De Siciliaanse jeugd kent het werk van Renaissance dichter Ludovico Ariosto (1474-1533) naar verluidt vers na vers uit het hoofd, en die cultuurhistorische inbedding ontbreekt hier in Nederland. Ik kreeg na deze avond in het Concertgemaal in ieder geval meteen zin in de vertaling die in 1998 bij Athenaeum, Polak & Van Gennep verscheen. Orlando Furioso 500 is vanaf 6 mei nog viermaal te zien, zie de speellijst.

Vanmiddag (zondag 30 april) woonde ik een Toets des Tijds concert bij, in Het Veem. Dit seizoen is daar rietblazer David Kweksilber ‘artist in residence’, en voor deze gelegenheid had hij een Kweksilber Big Band meegenomen in pocketformaat. Met Guus Janssen op piano, JanWillem van der Ham op fagot en saxofoon en Wiek Hermans op elektrische gitaar werd dat een bijzonder vrolijk stemmende middag.

Kweksilber (Asko Schoenberg Ensemble) staat bekend om zijn kwikzilveren muzikale intelligentie, die op diverse klarinetvarianten altijd speels en met veel zeggingskracht wordt gedemonstreerd. De gekozen setlist was op geen enkele manier vast te pinnen op gebruikelijke genrebenamingen – that’s what we like! Erg fijn waren de stukken gebaseerd op de ‘barbershop’ muziek die Kweksilber ooit van zijn moeder kreeg. Dat vraagt zeker om meer.

Toets des Tijds heeft dit seizoen nog twee programma’s: op zondag 14 mei om 15u het slotconcert van het Composers Festival van het Conservatorium van Amsterdam en op zondag 25 juni de wereldpremiere van Maud Sauer, De 4 jaargetijden, door David Kweksilber (klarinetten) en het Emmelle Kwartet. En verder nog die middag werken van Bela Bartok en Aaron Copland. Highly recommended!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s