Béla Tarr in Eye

werckmeister-harmoniak
Gisteravond werd ik door een vriendin voor het eerst blootgesteld aan het Hongaarse fenomeen Béla Tarr: in Eye klonk live muziek van en door zijn vaste componist Mihály Víg en werd Werckmeister Harmóniák (2000) vertoond. Het vergt absolute overgave, maar wat een belevenis – en wat is deze film, een grimmig sprookje over totalitarisme, actueel met de walvis midden in de kamer die niemand wenst te zien.

Mits je er vatbaar voor bent, laten [Tarrs] films je eerder beduusd en bezield achter dan murwgebeukt. Dat komt alleen al door de hallucinante schoonheid die hij en vaste medewerkers als cameraman Fred Kelemen in alle Oost-Europese treurnis ontdekken. Als iemand je kan hypnotiseren met over muren glijdende schaduwen, met een kudde koeien, een mistwolk of een in de wind klapperend stuk zeil, dan is het Tarr.

Aldus Kevin Toma, in een interview/portret van Béla Tarr (Volkskrant, 19 januari). Gaat dat zien, naast films van hem in Eye is tot en met 7 mei de expositie Béla Tarr – Till the End of the World te zien.

NB: naast ons zat een vrouw aan het eind onbedaarlijk te snikken. Ik denk nu daar steeds aan: de meerwaarde van uit je filterbubbel in een gemeenschappelijke ruimte samen van kunst genieten is precies dat. De onbekende buurvrouw deed wat ik op dat moment niet kon (maar wel voelde). Ik realiseer me ineens dat ik van veel van de meest indrukwekkende films die ik zag me nog precies herinner in welke zaal dat was (Son of Saul: EYE 2, sindsdien is die zaal schuldig landschap, voorgoed besmet), soms zelf de geur van de stad na het verlaten van de bioscoop. The three rooms of melancholia en La Pianiste – daarna moest ik een stevige stadswandeling maken om bij te komen.

Geef een reactie

