uit de hoogtijdagen van de kraakbeweging

De nacht is het terrein voor de mooiste radio. Alles wat wringt, schuurt en langer duurt is verbannen naar de uiterwaarden van de publieke omroep. Zo hoorde ik vanmorgen vroeg een herhaling van ‘De Conrad’, een radiodocumentaire van Jan Maarten Deurvorst over het roemruchte Amsterdamse kraakcomplex De Conrad. Blij dat ik hem alsnog heb gehoord, want wat een verhaal. Sinds mijn vijftiende, toen ik voor het eerst de Effenaar in Eindhoven binnenwandelde (en daar vervolgens vijf jaar lang twee keer per week zou komen) ben ik gefascineerd door wat ik denk te weten van de kraakbeweging in Nederland. Via het toeval is het zelfs gelukt om in een voormalig kraakpand te gaan wonen. Zelfs als ik me bedenk dat ik die tijd wellicht door een wat al te rooskleurige bril bekijk blijf ik de punkspirit (zoals bijvoorbeeld gesymboliseerd in de muziek van The Ex, de releases van Terp Records, de films van Alex van Warmerdam en het theater van Ko van den Bosch) een geweldige inspiratiebron vinden. De Conrad heb ik helaas nooit meegemaakt, daarvoor ben ik te jong. Maar als ik deze documentaire hoor is de huidige tijd ineens erg bleek en nietszeggend.

“De Conrad: Op het terrein logeerden leeuwen en olifanten. Er was een Rampenhotel voor vijftien junkies. En er werd zelfs een kruisiging voorbereid. De Hollandse Vrijstaat Conradstraat in Amsterdam deed alles net even anders dan andere kraakcomplexen. Toen de Conradstraat in 1985 werd gekraakt was het op slag het grootste kraakcomplex van Nederland. Toch wilde de Conrad niets met de rest van de kraakbeweging te maken hebben. De nieuwe bewoners hadden een hekel aan deze ‘bureaucratische pennenlikkers’. Hun alternatief was een ministaat waar de anarchie in praktijk werd gebracht. Hoe deze krankzinnige vrijstaat functioneerde, onderzoekt de radiodocumentaire ‘De Conrad’ van radiomaker Jan Maarten Deurvorst in een uitzending waar voor de gelegenheid het hele uur voor werd vrijgemaakt.”

Geef een reactie

