over impro*

jazz1
Gistermiddag ging ik weer eens na lange tijd luisteren naar de jazzsessie in de Engelbewaarder. Tot mijn schrik kwam ik erachter dat de laatste keer dat ik hier was vóór de invoering van het rookverbod moet zijn geweest, want ineens kon ik de musici zien. De sessie wordt geleid door Jacko Schoonderwoerd, Victor de Boo en Leo Bouwmeester. Gistermiddag was de Argentijnse saxofonist Natalio Sued te gast, die ik ooit in Nijmegen prachtige improvisaties hoorde spelen. Het blijkt dat hij ook de standards tot in de finesse beheerst. Contrabassist Eric Calmes verscheen en bracht een klinkende solo, en ook Michael Vatcher (op drums) schoof even aan. Note to self: wekelijks weer gaan Engelbewaarderen. Wat een genot om dergelijk kaliber muziek te smaken zonder ondoordringbare nicotinewalmen!
*Naar aanleiding van een eerder concert van Sued schreef ik voor de Volkskrant een recensie, waarin ik probeer improvisatie te duiden voor de mensen die hiervan denken niet te houden: Natalio Sued Volkskrant (2013, downloadable .PDF)

Geef een reactie

